בפעם העשירית: בנק ישראל מעלה את הריבית – ל-4.75%

צבי טסלר No Comments on בפעם העשירית: בנק ישראל מעלה את הריבית – ל-4.75%

בנק ישראל העלה את הריבית פעם נוספת, -ב-0.25 נקודות האחוז. ריבית הפריים תעמוד על 6.25%

בנק ישראל • אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בפעם העשירית: הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להעלות את הריבית במשק ב-0.25 נקודות האחוז לרמה של 4.75%. מדובר בשיא של 16.5 שנים. בהתאם לכך, ריבית הפריים תעלה ל-6.25%.

בבנק ישראל אומרים כי האינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון, מקיפה מנעד רחב של סעיפים, ועומדת על 5%. עם זאת, בהסתכלות על 6 החודשים האחרונים, וביתר שאת על 3 החודשים האחרונים ניתן לראות כי קצב האינפלציה נמוך יותר מזה של האינפלציה השנתית.

הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הראשונה מכל המקורות נמצאות בסביבת הגבול העליון של תחום היעד. הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות כולן בתוך תחום היעד.

הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה, אך חלק מהאינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התמתנות מסויימת בפעילות. התוצר צמח ברבעון הראשון של שנת 2023 ב-2.5% במונחים שנתיים, קצב גבוה יחסית לאחר שמנכים את ההשפעות הזמניות של השינויים במיסוי כלי הרכב. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק ובסביבת תעסוקה מלאה, אך שיעור המשרות הפנויות מצוי במגמת ירידה.

בשוק הדיור, היקף העסקאות וביצועי המשכנתאות ממשיכים לרדת. מחירי הדירות בחודש אפריל נותרו ללא שינוי לאחר ירידה קלה במרץ. לעומתם, מחירי השכירות המשיכו במגמת העלייה וסעיף שירותי הדיור במדד עלה ועומד על 7.2% בשנה האחרונה.

מאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש מול הדולר ב-1.45%, מול האירו ב-0.7% ובמונחי השער האפקטיבי ב-0.8%.

בעולם, הצמיחה מוסיפה להיות מתונה אך גבוהה מהציפיות בתחילת השנה. סביבת האינפלציה מוסיפה להיות גבוהה אך מצויה במגמת התמתנות. העלאות הריבית בעולם נמשכות, אך הקצב מתמתן.

בבנק ישראל מסכמים: הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסויימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.



0 תגובות